Торгівельні центри на транспортному хабі: труднощі та нові можливості

Підписуйтесь на Telegram канал МЕтри
photo_2020-10-22_13-47-59

Як побудувати ТЦ на транспортному хабі? Труднощі проєкту, унікальні можливості й комплексні рішення, про це порталу МЕтри розказує Керівник напрямку концептуальної архітектури Urban Experts Валентин Уваров.

- Що пов’язує торгівельні центри і транспортні вузли?

- Ще з початку історії людства всі давні цивілізації і великі порти: Венеція, Константинополь, Лондон починалися з того, що були перетином торгових шляхів і потоків людей і товарів.

Світ змінюється, транспорт прискорюється, відстані й час скорочуються, і люди зараз мають величезну мобільність - за день можна опинитися в будь-якій точці світу. Водночас місця посадки та пересадки обов’язково мають бути оснащені зоною відпочинку та розваг: під час очікування люди не хочуть просто чекати — вони хочуть провести час за їжею, розвагами та покупками. Адже в більшості з нас просто не має можливості заїхати в інший торговий об’єкт лише заради покупок у звичайний день. Адже, оминути транспортний хаб та пересадочний вузол неможливо в наші дні.

- Що таке транспортний об’єкт? І в чому його привабливість із комерційної точки зору?

- Транспортний об’єкт — це пересадочний вузол між різними видами транспорту, в Україні такими вважаються вокзали, станції метро. Такі об’єкти цікаві тим, що вони можуть використовуватися не тільки для «пересадки», але і в якості торгової площі.

У наш час такий об’єкт не може бути банальним торговим коридором, а має стати місцем зустрічей, проведення часу, дозвілля.

- Як зробити комерційний проєкт на транспортному хабі економічно вигідним?

- Якщо говорити про комерціалізацію транспортних об’єктів, то варто розуміти, що це комплексні рішення.

Для того, щоби торговий центр на вокзалі або над метро приносив прибуток, з одного боку, необхідно правильно розподілити потоки, щоби була зручна пересадка між різними видами транспорту й напрямами. З іншого боку, це правильна організація торгових приміщень. Крім того, що такі об’єкти стають популярним у світі, тенденція йде до того, що транспортний хаб перетворюється в ТЦ, де транспортна функція — не основна. Крім торгових функцій, західний тренд навіює розміщення офісних просторів на транспортних вузлах.

Тобто, транспортний хаб, може стати повноцінним місцем для роботи, розваг та шопінгу. Можна навіть не залишати територію цього об’єкта й жити, наприклад, у передмісті, їздити приміськими поїздами і швидкісним трамваєм на роботу.

Правильна організація — це в тому числі і враховувати потоки пасажирів. Зручні пересадочні вузли й комерція — ідеальне поєднання для транспортного об’єкта.

Транспортний хаб, може стати повноцінним місцем для роботи, розваг та шопінгу. Транспортний хаб, може стати повноцінним місцем для роботи, розваг та шопінгу.

- Які проблеми пов’язані з транспортними об’єктами в контексті нашої розмови та які можливості натомість вони відкривають?

- Транспортний об’єкт — це, як і велика кількість проблем, так і можливостей.

Основна перевага торгового об’єкта на вокзалі, чи над метро полягає в нескінченному потоку людей 24/7.

Плюс ці об’єкти зазвичай розташовані в густонаселених районах, вони мають досить великі земельними території. Ті ж самі вокзали — це хитросплетіння шляхів, депо, різних підсобних приміщень, які вже в принципі не потрібні в такій кількості. Таку територію можна реорганізувати й надалі використовувати з новими функціоналом.

До того ж, не потрібно шукати землю під великий об’єкт, який можна буде реалізувати за масштабами заміського торгового центру регіонального або субрегіонального рівня, де буде представлений весь пул орендарів

Для забезпечення економічної ефективності та зменшення витрат у короткій перспективі — важливо відразу думати про черговість і етапність робіт. Адже все-таки такий об’єкт потребує чималих інвестицій, а термін реалізації може затягнутися через функціонування транспорту.

- Чи є сьогодні в Києві вже приклади створення таких комплексів?

- Так. ТЦ «Oasis» на Героїв Дніпра — приклад реалізованого транспортно-орієнтованого об’єкта, який забезпечений потоками і створює нове місце тяжіння замість старого, не зовсім комфортного місця пересадки і проведення часу.

З реалізованих — це ТЦ «April Сіty», який будується. З тих, що в проєкті — це редевелопмент великих залізничних вокзалів Київ, Одеса, Львів та Харків. У перспективі в Києві — це метро Лісова, Академмістечко, Позняки.

Основна перевага торгового об’єкта на вокзалі, чи над метро полягає в нескінченному потоку людей 24/7. Основна перевага торгового об’єкта на вокзалі, чи над метро полягає в нескінченному потоку людей 24/7.