В Україні прослідковується тенденція зростання частки великих компаній у структурі користувачів коворкінг-просторів та гнучких офісів. Такі дані були презентовані 23 вересня, у межах конференції
Coworking Ukraine 2021 за результатами першого всеукраїнського дослідження ринку коворкінгів і гнучких офісів під егідою
Асоціації коворкінгів України. Опрацювала дані консалтингова компанія у сфері комерційної нерухомості
CBRE Ukraine.
«У структурі користувачів коворкінг-просторів та гнучких офісів зростає частка великих компаній. Наразі вона знаходиться на рівні 11%, проте відзначається тенденція до зростання попиту на послуги з боку корпоративних клієнтів. Основну частку складає середній бізнес, а саме 35%. У свою чергу малий бізнес та стартапи займають близько 20% відповідно», — йдеться у першому всеукраїнському дослідженні ринку коворкінгів та гнучких офісів.
Деякі великі компанії переглянули свою орендну стратегію та використали опцію переїзду в коворкінги. Зокрема з огляду на це, попит на гнучкі офіси демонстрував поступове їх відновлення і зростання уже починаючи з вересня 2020 року, і на сьогодні залишається стабільним.
Так, згідно з даними дослідження, до початку пандемії, заповнюваність у коворкінгах складала 80-90%. З травня по серпень 2020 року вона зменшилась до рекордних 50-60%. Наразі попит поступово відновлюється до антикризових показників і заповнюваність локацій становить у середньому 75%.
Також за останній рік спостерігаються зміни у планувальних рішеннях коворкінгів та гнучких офісів. Так, попит на open space зменшився в середньому на 50%. Загалом у структурі просторів open space займає близько 10% локації. Своєю чергою, закриті офіси охоплюють більшу частину простору — близько 55%. Крім того, респонденти відзначили, що попит на кабінети є основним джерелом доходу.
Ринок коворкінгів та гнучких офісів в Україні, зокрема в Києві, активно зростає упродовж останніх 4 років. За підрахунками CBRE Ukraine, станом на серпень 2021 року загальна пропозиція коворкінгів склала 96 000 кв. м, що становить 4,9% від загального об’єму якісних офісних площ на ринку.
Також дослідження показало, що у переважній більшості коворкінгів активно користуються різноманітними технологіями. У 78% локацій гнучких офісів використовують власні мобільні застосунки, метою яких є покращення загального досвіду резидентів та налагодження якісної взаємодії між клієнтами та менеджментом таких просторів.
Згідно з отриманими даними, 46% опитаних локацій для управління простором та автоматизації бізнес-процесів використовують платформу andcards. Частина респондентів заявила, що користується іншими популярними рішеннями для коворкінгів, такими як OfficeRnD. На противагу їм — 37% найближчим часом не планують покращувати свою операційну діяльність за допомогою зазначеного програмного забезпечення.
Анастасія Качан, старший консультант з офісної нерухомості CBRE Ukraine:
«Гнучкі простори стають все більш актуальними в реаліях сьогодення, особливо з огляду на глобальну тенденцію до гнучкості у всіх життєвих аспектах. Протягом останніх 4 років обсяг пропозиції коворкінгів стабільно зростає. Наразі, під впливом пандемії, ми спостерігаємо експансію операторів не тільки в межах Києві, де вони були традиційно зосереджені, але й в регіони. Так, географія локацій розширюється, що, в свою чергу, призводить до стандартизації та підвищення рівня надання послуг.
Додатковим фактором росту для гнучких просторів стає зміна в підходах до оренди з боку корпорацій — якщо раніше клієнтами коворкінгів, в більшості, були представники ІТ та креативних індустрій, сьогодні все частіше послугами гнучких офісів користуються і представники корпоративного великого бізнесу».
Про дослідження
У дослідженні взяли участь оператори коворкінгів та гнучких офісів з усієї країни, загальна площа яких складає 70 000 кв. м. Щодо географічної структури — вони розташовані в Києві, Одесі, Дніпрі та Львові. Серед респондентів, 90% є українськими локаціями та 10% — міжнародними.
Дослідження проходить у партнерстві Асоціації коворкінгів України з консалтинговою компанією у сфері комерційної нерухомості
CBRE Ukraine, платформою для коворкінгів
andcards,
Українським клубом нерухомості (URE Club) та комунікаційним агентством
Kana PR.
Результати дослідження були презентовані в межах конференції
Coworking Ukraine. У гостей була можливість дізнатися від лідерів ринку про ефективне управління локаціями, побудову дружнього та дієвого ком’юніті, кейси масштабування бізнесу. Конференція завершилась нагородженням переможця в рейтингу «Народний Коворкінг», який організовано за участі видання dev.ua.