Місцева влада не має реальних повноважень для розвитку територій

Підписуйтесь на Telegram канал МЕтри
1brdo

В Україні досі немає чітких механізмів визначення державних та регіональних інтересів містобудування і планування територій, а відповідне законодавство не синхронізоване з положеннями   адміністративної реформи. Про це йшла мова 21 червня під час Круглого столу «Містобудівна документація: особова справа населеного пункту».

Як зазначали учасники заходу, генеральна схема планування території України була затверджена у 2002 р., а детальні плани території та плани зонування наразі мають лише 20% населених пунктів України. Розробка містобудівної документації – обов’язок органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, проте вони не спроможні забезпечити фінансування робіт з планування територій. Це призводить до складнощів із залученням інвестицій до регіонів та загалом гальмує адміністративно-територіальну реформу та процес   децентралізації.

Керівник сектору «Будівництво» BRDO Олена Шуляк наголосила: «Місцева влада та ОТГ не мають реальних повноважень для управління земельними ресурсами, що перешкоджає коректній розробці та оновленню містобудівної документації на місцевому рівні. Відтак, виникають складнощі з реалізацією інвестиційних проектів, пов’язаних із будівництвом та підключенням до енергомереж. В бюджетному законодавстві необхідно визначити конкретні інструменти та джерела надходження коштів для реалізації місцевих цільових програм з розробки документації».

Станом на 2018 рік в Україні налічується 490 районів, 461 місто, 883 селищ міського типу, більше 27,3 тис. сіл та селищ та 743 ОТГ. До слова, орієнтовні витрати ОТГ на розроблення містобудівної документації складають більше 1,5 млн грн, а місто обласного підпорядкування – 61,8 тис. грн.

Експерти BRDO підготували системний перегляд регулювання сфери розробки містобудівної документації. Дослідження свідчить, що зі 100 НПА у галузі 26 потребують актуалізації або є незаконними. Через це галузі притаманна низка регуляторних проблем.

Так, гальмують конкурентний розвиток ринку прогалини законодавства в частині авторського права. Зокрема, непоодинокими є випадки використання окремими виконавцями робіт вимог захисту авторських прав для штучної монополізації ринку. Це збільшує витрати замовників містобудівної документації, блокує можливість залучати різних виконавців на конкурентних умовах та суттєво знижує ефективність подальшого використання матеріалів містобудівної документації.

Ще однією комплексною проблемою для ринку є неефективна система підготовки спеціалістів, механізмів притягнення до відповідальності за порушення, а також відсутність законодавчо встановлених критеріїв щодо організацій, що здійснюють експертизу містобудівної документації.

За оцінкою BRDO, у галузі необхідно здійснити наступні кроки:

  1. Законодавчо врегулювати механізм визначення державних та регіональних інтересів та надати повноваження з розроблення містобудівної документації ОТГ.

  2. Розробити зміни до Бюджетного кодексу щодо конкретних інструментів та джерел надходження коштів для реалізації місцевих програм із розроблення містобудівної документації.

  3. Розробити та запровадити вимоги до даних та форматів, яким повинні відповідати матеріали містобудівної документації, а також правила та типові шаблони для замовлення містобудівної документації на всіх рівнях.

  4. Встановити відповідальність суб’єктів господарювання та фахівців за порушення.

  5. Розробити та запровадити вимоги до експертних організацій, зміни в систему підготовки та сертифікації фахівців.

  6. Запровадити громадський контроль у сфері та забезпечити оприлюднення та вільний доступ до містобудівної документації.