В останні кілька років більшість нових житлових комплексів у Києві проектуються без житлових приміщень на перших поверхах - їх місце займають комерційні площі. Таким чином, забудовники вбивають одразу двох зайців - вирішують проблему менш ліквідних квартир і розширюють внутрішню інфраструктуру.
Зокрема, заступник генерального директора з розвитку та маркетингу компанії
«ТММ» Олексій Говорун звернув увагу на те, що навіть другі поверхи користуються невеликим попитом, тому й реалізовувати їх доводиться на 10-15% дешевше.
«З нашого досвіду, якщо не знаходиться специфічний покупець з вимогою низького поверху (з вікових міркувань, зручності тощо), то продаються такі квартири досить складно і довго», - зазначив експерт.
Куди вигідніше для забудовника запланувати на перших поверхах офіси, магазини, салони краси та інші об'єкти сфери обслуговування, розширивши або навіть сформувавши, таким чином, інфраструктуру комплексу, що стане додатковою перевагою для ухвалення рішення про покупку квартири.
«Ще на етапі розробки концепції ми приділили велику увагу облаштуванню внутрішньої інфраструктури. Орендарі підібрані таким чином, щоб максимально задовольнити потреби мешканців і розмістити всі необхідні для комфортного життя об'єкти в крокової доступності», - сказав Олексій Говорун.
Крім того, норми ДБН 360-95 не дозволяють розміщення житлових перших поверхів в межах червоних ліній, що вносить суттєві корективи в майбутні проекти.
Як відзначають експерти, спочатку відмова від житлового фонду на перших поверхах проводився по відношенню до житла більш високого класу. Однак, сьогодні такі приклади можна спостерігати і в житлових комплексах економ- і комфорт-класу. У ЖК бізнес- і преміум-класу все частіше замість комерційних площ проектують презентабельні вхідні групи з просторими лобі, які підвищують статусність будинку і його інвестиційну привабливість.
У той же час, експерти звертають увагу на те, що зв'язку з тривалою кризою в Україні знижується ділова активність. Це провокує падіння попиту на комерційну нерухомість.
«Оскільки нішу комерційних площ в житлових комплексах заповнював дрібний бізнес, якому зараз працюється досить складно, багато девелоперів, вважаючи, що реалізувати житлову нерухомість простіше, ніж комерційну, приймають рішення про збільшення обсягу житла на перших поверхах», - вважає Олексій Говорун.
Але важливо пам'ятати, відзначає експерт, що конкуренція на ринку сьогодні величезну цифру, і щоб виділитися серед маси пропозиції, крім ціни, якості будівництва і репутації забудовника, покупцеві необхідно запропонувати щось більше, ніж квадратні метри. В майбутньому тільки комплекси, побудований за принципом «місто в місті» будуть затребувані у покупців.