Експерт: у 30% житлових новобудов залишаться проблеми і після карантину

Підписуйтесь на Telegram канал МЕтри
Изаров (3)

Після пом'якшення карантину проблеми з будівництвом залишаються у 30% об'єктів житлового будівництва.

Про це повідомив керівник проекту RUSANIV RESIDENCE Олександр Ізаров.

За його словами, з кінця березня по другу половину травня, в 50% об'єктів, що будуються були або повністю, або частково зупинені будівельні роботи. Але вже в першій декаді червня ситуація на будмайданчиках Києва дещо вирівнялася.

«На даний момент можна говорити про те, що проблемними залишається ряд об'єктів економ-класу, що будуються за рахунок коштів покупців квартир. Крім цього в зоні ризику знаходяться частина об'єктів комфорт і бізнес-класу, у яких є проблеми з законністю будівництва або відсутній весь пакет дозвільних документів. Зупинка будівництва таких проектів частково пов'язана з процесом вирішення всіх спірних питань», - розповів експерт.

Він акцентував увагу на тому, що на початку червня кількість дзвінків, що надходять до відділів продажів, у порівнянні з карантинним періодом, різко збільшилася. Так, інтерес потенційних покупців до об'єктів комфорт-класу збільшився в середньому на 10-12%, до об'єктів бізнес-класу - на 10%, елітного і житла економ-класу - в середньому на 5%, а до об'єктів нових столичних форматів, таких як багатофункціональні житлові комплекси і об'єкти формату live-work-play, - в середньому на 15-20%.

«Активізація звернень потенційних покупців до відділів продажів на тлі відновленої активності на будмайданчиках цілком реально може конвертуватися в зростання продажів абсолютно у всіх сегментах житлового будівництва. Очікується, що за підсумками червня-липня, в порівнянні з періодом карантину, кількість продажів квартир економ та преміум-класу може вирости на 3%, комфорт та бізнес-класу - на 6-8%, а кількість проданих квартир в об'єктах нових форматів збільшиться більш ніж на 10%», - зазначив Олександр Ізаров.

Експерт також торкнувся питання вартості будівництва та цінової політики забудовників. За його даними, в зв'язку зі зниженням активних будівельних робіт, з березня по травень падіння попиту на матеріали, використовувані в будівництві житлових комплексів, склало від 40% до 70%. А за підсумками 5 місяців 2020 року вартість бетону, розчину, цегли, арматури, утеплювача, газоблоку залишилася практично без змін - з незначними коливаннями цін в межах 1-1,5%.

«Зниження будівельної активності, а також стабілізація курсу на позначці 26,5-27 грн/дол, привели до того, що очікуване подорожчання будівельних матеріалів не відбулося. Разом з тим вартість будівельно-монтажних робіт на більшості об'єктів, що будуються дещо знизилася: від 3% до 10% в залежності від класу об'єкта, якості використовуваних будматеріалів і складності будівництва. Таким чином, на ринку склалася максимально сприятлива кон'юнктура: собівартість будівництва залишається стабільною, і як наслідок - стабільні ціни на квартири», - підкреслив Олександр Ізаров.

Експерт припустив, що в літній період продовжиться активна «міграція» покупців з більш дешевих в більш дорогі сегменти житла. Він звернув увагу на те, що за підсумками 2019 року популярність об'єктів економ-класу знизилася практично на 20-25%. За його даними, з ослабленням карантину дана тенденція відновилася. Очікується до кінця року популярність квартир в цьому сегменті знизиться ще на 15%. Разом з тим, істотно збільшиться популярність об'єктів нових форматів за рахунок створення забудовником продуманої концептуальної інфраструктурної складової для життя, роботи і відпочинку. На даний момент, як розповів Олександр Ізаров, існуючий попит в основному сконцентрований на об'єктах нових форматів - до 70-80% продажів відбувається саме в цьому сегменті. При цьому, спостерігається планомірно зростаюча популярність об'єктів форматів «місто в місті» та live-work-play з причин високої рентабельності вкладень і їх відповідності збільшеним купівельним вимогам.

«При покупці на етапі котловану до моменту введення об'єкта в експлуатацію квартира в такому об'єкті може вирости в ціні на 45-50%. Крім цього, покупець все частіше цікавиться не тільки наявністю об'єктів соціально-побутової інфраструктури, а ще тим, які сервіси і які оператори, наприклад, фітнес-клубів, вбудованих продуктових маркетів, дитячих садів, салонів краси, кафе, ресторанів, коворкінг тощо будуть представлені в об'єкті. Інвестор звертає пильну увагу на створювані забудовником зони дозвілля і відпочинку: сквери, міні-парки, ігрові та спортивні майданчики. Сучасний покупець прагне жити максимально відокремлено, але при цьому в комфорті нового типу: коли все, що потрібно для життя, роботи і відпочинку, знаходиться безпосередньо на території житлового комплексу», - підкреслив Олександр Ізаров.

Експерт висловив упевненість, що стабільна економічна ситуація дає можливість забудовникам планувати на осінь 2020 р. вихід на ринок ряду нових об'єктів, відкладених через виниклі форс-мажорні обставини.

«Зараз можна говорити про те, що забудовники намагатимуться максимально реалізувати всі намічені плани на рік по запуску нових об'єктів. Головне питання для девелопера - це пошук або акумуляція необхідних коштів для безперешкодного будівництва на період, як мінімум 9-12 місяців, що становить від 40% до 60% кошторисної вартості будівництва. Цілком ймовірно, що запуск таких проектів стане можливим завдяки входженню в проекти партнерів-девелоперів з достатнім досвідом і фінансовими ресурсами. Швидше за все в 2020 році обсяг споруджуваного житла буде співставимий з показниками минулого року», - підсумував експерт.