Як відкрити коворкінг-простір: поради експертів

Підписуйтесь на Telegram канал МЕтри
D2FD6495-D04C-4CFD-8AB8-AFB8EFC337C6

В наші дні коворкінг-простір  це не тренд, а майбутнє, чітко визначене експертами.

Протягом останніх 4 років обсяг пропозиції коворкінгів стабільно зростає. Станом на серпень 2021 загальна пропозиція коворкінгів в Києві становила 96000 кв м. Це 4,9% від загального обсягу якісних офісних площ на ринку.  — Підрахували в CBRE Ukraine.

У світовому масштабі статистика виглядає ще більш вражаюче. 

Згідно з прогнозами statista.com, до кінця 2024 року, кількість коворкінгів  по всьому світу досягне 41,975

Сектор гнучких просторів став основним драйвером зростання офісного ринку США. Розширення цього сектору  склало більше чверті (29,4%) від загальної кількості офісів за останні 24 місяці (18,1 млн. Кв. Футів). Жоден сегмент ринку не продемонстрував такого загального зростання, як індустрія коворкінгів. З огляду на величезний обсяг венчурного капіталу, який вливається в даний сектор, цей агресивний ріст триватиме. Ось чому ми очікуємо, що гнучкі простори залишатимуться одним з основних каталізаторів зростання офісного ринку протягом тривалого часу. - Повідомляє us.jll.com

Цікаво, що світова пандемія не тільки не зупинила зростання коворкінг-індустрії, а скоріше навпаки, сприяла її еволюції і збільшенню попиту на даний вид послуг. Так, за даними CBRE, частка великих компаній у структурі користувачів гнучких просторів зростає, що означає, приплив заможних клієнтів для тих, хто збирається відкривати робочі простори.

Якщо ви хочете стати частиною світового феномену, то ця стаття була написана спеціально для вас. Вона допоможе вам зробити перші правильні кроки до того, щоб відкрити свій гнучкий робочий простір і зробити його прибутковим.

На думку Deskmag, 72% коворкінгів стають прибутковими протягом двох років з початку експлуатації. Для приватних просторів цей відсоток ще вищий.

Для того, щоб інформація була максимально корисною, ми опитали більше ста експертів в сфері комерційної нерухомості з усього світу і включили кращі поради, які вбережуть вас від помилок, в цей міні-гайд.

  1. Почніть з визначення цільової аудиторії


Перш за все необхідно визначити свою цільову аудиторію. Це досить непросто, тому що всі ми мріємо про те, що в нашому робочому просторі будуть зацікавлені абсолютно всі без винятку. Однак, в реальності, якщо ви спробуєте охопити всіх, то не охопите нікого. Якщо ви спробуєте вписатися в кожну категорію, вам буде важко зберегти послідовність свого маркетингового послання і протистояти конкурентам.

Ось, що з цього приводу говорить Тоша Бонтреджер, директорка WorkSuites, мережі коворкінгів (19 локацій), штат Техас:

На власному досвіді ми переконалися, що не можна бути всім для всіх, тому знайдіть свою нішу, дотримуйтеся її і будьте кращими. Багато починаючих  підприємців зазнають невдач через те, що пропонують занадто багато послуг для різних категорій клієнтів. Наприклад, послуги няні для батьків, оренду велосипедів для спортсменів, безкоштовні години для залучення молоді. Неможливо бути фінансово відповідальним, ефективним і результативним у всьому.

Тому, в першу чергу визначіться кого ви хочете бачити в своєму коворкінгу. Що ви знаєте про свій цільовий ринок?

Ось кілька факторів, які допоможуть вам краще зрозуміти свою аудиторію:

  • Якого віку аудиторія, на яку ви збираєтесь орієнтуватися?

  • Який рівень досвіду цих людей?

  • Який тип культури і цінностей притаманний вашому цільовому ринку?

  • Чи є конкретна галузь, на яку ви орієнтуєтесь?   


Якщо ви заздалегідь проаналізуєте ці фактори, вам буде легше створити хороший веб-сайт, розробити логотип і вирішити де розмістити свій коворкінг. Все це дуже важливо для розробки унікального позиціонування свого бренду.

2. Де відкрити коворкінг-простір   

У сфері нерухомості є приказка, що три найважливіших чинники - це місце розташування, місце розташування і місце розташування. Логічно, що якщо ви плануєте відкрити коворкінг-простір, то локація матиме вирішальне значення для створення сильного конкурентного бізнесу.

Ось, що розповідає про свій досвід CJ Xia, ВП з продажу та маркетингу в Boster Biological Technology:

Нещодавно я відкрив коворкінг-простір, але досвід був не надто вдалим. Я допустив катастрофічну помилку, вибрав не найкраще місце, а локація має величезне значення і визначає успіх. Постарайтеся вибрати ідеальне місце для вашого коворкінгу, тому що багато потенційних клієнтів просто не прийдуть якщо дорога займає більше часу, ніж вони згодні витратити. Наприклад, якщо ви хочете залучити молодь, то місце для коворкінг-простору краще підбирати в жвавому районі міста. Не забувайте про наявність інфраструктури, такої як ресторани, спортивні зали і парковки поблизу, адже це все складові успіху робочого простору. 

Після того як ви визначили, хто буде користуватися вашим робочим простором, потрібно подумати, де його відкрити. Чи повинен він бути в тихому спальному районі, щоб жителі навколишніх будинків могли приходити туди пішки? Або, може бути, ви хочете розташуватися в діловому центрі, де молоді фахівці зможуть легко вас знайти?

Незалежно від обраної стратегії, ваш гнучкий простір повинен відповідати потребам, стилю роботи і зручності вашої цільової аудиторії.

Ось кілька факторів, які слід врахувати:

  • Наскільки дорогим буде приміщення?

  • Яка конкуренція в цьому конкретному місці?

  • Чи є легкий доступ до кафе, ресторанів, магазинів?

  • Чи є громадський транспорт, на якому можна легко дістатися до вашого робочого простору?     


Відповіді на ці питання допоможуть переконатися, що на ваш робочий простір буде достатній попит після відкриття.

3. Яким буде внутрішнє планування коворкінг-простору?

Існує приказка, що ніколи не буває другого шансу справити перше враження. Важливою частиною цього першого враження є те, що люди побачать, коли вперше увійдуть у ваш робочий простір.

Тут важлива кожна деталь колір стін, наявність ергономічних меблів і чистота робочого простору. Протягом декількох секунд більшість людей приймають рішення про те, чи залишаться вони тут.

Я б рекомендував тим, хто хоче відкрити гнучкий робочий простір почати з планування. Всі робочі приміщення повинні відповідати фізичним потребам користувачів і розташовуватися досить близько до необхідних зручностей. Відкритий простір сприяє хорошому самопочуттю резидентів, а ось темне і тісне приміщення може здатися похмурим і непривітним. Спробуйте додати зелені зони, щоб освіжити повітря і допомогти людям розслабитися. Простір може змінити настрій людини, тому переконайтеся, що він теплий і світлий, а доступ до всіх приміщень легкий і безперешкодний. Алекс Мегнін, голова правління і засновник alexmagnin.com  

Іншими словами, внутрішнє планування вашого коворкінг-центру є відображенням основних цінностей вашого цільового ринку. Якщо ви знаєте бажання клієнтів, ви легко оптимізуєте свій гнучкий  простір, щоб задовольнити їх конкретні вимоги.

Крім того, майте на увазі, що планування гнучкого простору може мати значний вплив на настрій, ставлення і почуття людей, які там знаходяться.

Якщо воно сприяє роботі і спілкуванню, люди, які користуються вашим робочим простором, отримають більше користі від часу, проведеного там. Це може в значній мірі допомогти вам у розвитку вашого бізнесу.

4. Як сприяти формуванню спільноти   

У чому різниця між коворкінг-простором і офісним центром?

Найбільша відмінність полягає в тому, що коворкінг сприяє розвитку почуття спільності, приналежності до групи людей, які поділяють спільні інтереси. Тому концепція коворкінгу включає в себе набагато більше, ніж просто зручні столи і стільці для роботи.

Сила вашого брендингу приверне людей у ваш коворкінг-простір на початковому етапі, проте необхідно зосередитися на утриманні клієнтів не менше, ніж на їх залученні. Якщо ви хочете, щоб люди до вас поверталися, то необхідно культивувати сильне почуття спільності.

Є багато способів зробити це. Наприклад, ось деякі з них:

  • Спробуйте створити кілька фото дощок, на яких будуть зображені постійні резиденти вашого коворкінгу. Таким чином, люди будуть знати, що є й інші, кому подобається проводити тут час.

  • Робіть постійну розсилку, яка буде інформувати резидентів про новини та майбутні заходи.

  • Продумайте спеціальні пропозиції для певних категорій резидентів коворкінгу. Поділіться ними в соціальних мережах.

  • Надавайте інструменти для віддаленої роботи. Навіть прості поради про те, як підприємці можуть отримати більше користі від використовуваних ними інструментів віддаленої роботи, можуть послужити хорошу службу.


Якщо ви зможете застосувати на практиці хоча б деякі з цих ідей, ви зміцните почуття спільності в вашому гнучкому просторі.

5. Чи будете ви проводити заходи в своєму коворкінг-просторі?      

Безсумнівно, в першу чергу резиденти приходять в коворкінг-простір для того, щоб продуктивно попрацювати і ви звичайно ж надасте їм таку можливість.

З іншого боку, ви, можливо, захочете розглянути можливість проведення заходів різного роду.

Тут важливо не припуститися помилки про яку попереджає Деніел Фоулі, маркетолог з Litta: 

Погано організовані заходи можуть стати причиною проблем в коворкінг-просторі. Потрібно враховувати інтереси всіх відвідувачів, а також тверезо оцінювати місткість простору. Нічого доброго не вийде якщо резиденти не зможуть впоратися з терміновими справами або не матимуть доступу в необхідні приміщення. Один з найпростіших варіантів не допустити цієї помилки, це мінімізувати кількість проведених заходів та проводити їх в ті дні, коли кількість резидентів і зайнятих площ найменше. Такий формат проведення заходів не заподіє незручностей резидентам і підвищить використання простору.

Найкраще виділити певну зону для проведення заходів. Таким чином, резиденти, зацікавлені в нетворкінгу зможуть їх відвідувати, в той час, як інші підприємці зможуть спокійно продовжувати працювати в іншій зоні робочого простору.

Регулярне проведення заходів допоможе вам розширити свій цільовий ринок. Люди, які прийшли до вас заради івенту напевно захочуть повернутися і спробувати попрацювати в коворкінгу через деякий час після його закінчення. Крім того, проведення освітніх заходів може стати додатковим джерелом доходу для вашого бізнесу.

Подумайте про те, щоб зробити деякі цікаві заходи безкоштовними для резидентів коворкінгу. Це позитивно вплине на розвиток спільноти. Резидентам буде легше спілкуватися після спільного досвіду. Якщо ви продемонструєте своїм резидентам, які можливості відкриваються для них в вашому робочому просторі (отримання додаткових навичок, нові корисні партнерські зв'язки), то напевно підвищите їх лояльність.

6. Як ви будете приймати оплату за свої послуги?      

Якщо ви хочете, щоб ваш коворкінг був успішним, ви повинні бути впевнені, що всі надані послуги будуть сплачені вчасно. Як ви збираєтеся брати плату з резидентів? Чим простіше буде ваша система оплати, тим краще.

Пам'ятайте, що багато людей не хочуть мати справу з платежами, які потрібно проводити вручну, з паперовою тяганиною і готівкою. Чудово, якщо ви можете зробити оплату безконтактно. В даний момент існує маса технологій, які успішно застосовуються в коворкінг-просторах, і вам краще вивчити всі доступні можливості і варіанти.

  • Подумайте про те, як полегшити людям реєстрацію. Використовуйте переваги програмного забезпечення, яке допоможе автоматизувати процес.

  • Можливість забронювати переговорну кімнату і оплатити бронювання онлайн, це величезний плюс.

  • Використовуючи додаток для коворкінгу, який буде автоматично генерувати рахунки для резидентів (включати в них одноразові і повторювані суми), ви значно полегшите життя своїм адміністраторам і зробите процес оплати простіше.


Нарешті, подумайте про те, які способи оплати ви хочете приймати. Пам'ятайте, що багато людей і бізнесмени воліють платити особистими або корпоративними картами так як це вигідно і зручно.

З іншого боку, також непогано передбачити способи оплати, які набирають популярність  як от Apple Pay, Google Pay і PayPal. Чим більше платіжних шлюзів, тим легше вашим резидентам оплатити послуги, а вам отримати ці гроші.

7. Які зручності ви будете пропонувати?

Нарешті, необхідно ретельно продумати, які зручності ви збираєтеся пропонувати резидентам. Кожен, хто приходить в робочий простір, очікує, що ви надасте певний мінімальний набір. Якщо ви не виправдаєте ці очікування, то просто поступіться своїми клієнтами конкурентам.

Звичайно, ви повинні надати бездротовий i дротовий доступ до Інтернету, стільці, столи, принтери, копіри, сканери та основне кухонне приладдя. Ви також повинні забезпечити легкий доступ до роздягалень, ванних кімнат і душових.

Залежно від ринку, на який ви орієнтуєтеся, можуть бути і інші сервіси, які ви захочете надати своїм резидентам. Наприклад, якщо ви обладнаєте зону відпочинку, в якій будуть ігрові консолі і можна буде пограти у відео ігри, ви зможете залучити ще більше людей в ваш робочий простір. Вивчіть очікування вашої цільової аудиторії. Використовуйте ці знання, при виборі послуг.

Хочеться закінчити нашу статтю мотивуючою цитатою Фелікса Хофмана, маркетолога з коворкінгу Weserland, Німеччина:

Ми почали 10 років тому, коли все було зовсім по-іншому ... Ніхто не знав як "правильно", ми були відкриті для експериментів і дозволили спільноті розвиватися і формуватися. У міру цього розвитку, Weserland змінювався багато разів. Так що, можливо, єдине, що я можу порадити: залишайтеся відкритими і не бійтеся змін. Передбачати і передчувати зміни в суспільстві, приймати, підтримувати і адаптуватися до цих змін - це і є мистецтво управління коворкінгом.

Хельга Морено, andcards - платформа для менеджерів коворкінг-просторів, які піклуються про комфорт своїх резидентів.